آموزش ريتم 4/4 ( نماي شماتيك )
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

    q38e1fhxcpf6m1wp394a.jpg



.:كلیپ تصویری مهدی شهبازی - برگرد (آموزش ریتم حرفه ای به صورت تصویری) :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

با سلام خدمت یكایك دوستان گیتاریست برای امروز كلیپی رو آماده كردم كه در اون ریتم 4.4 و انواع پاساژها این ریتم به همراه اهنگ زیبای دوست خوبم اشكان و حسین مخته كه برای شما به صورت زنده با یكی از هنرجویان آقای مهدی صدیقی اجرا كرده ام .امیدوارم مورد توجه واقع شود.شعر این آهنگ را برایتان می نویسم ولی آكوردهای ان در كلیپ واضح و مشخص است .

نكته : در این كلیپ بخش از آن به صورت  رپ خوانی اجرا شده است.

برای دانلود كلیپ روی تصویر روبرو كلیك نمائید.

دانلود مستقیم از سرور سایت : با حجم 12.6 Mb

 

وقتی نیستی روزا برام مثه یه سال
حالا فهمیدم که عشق جز تو محال
دلم تنگ شده واسه چشمای نازت
چشمایی که مسه آب چشمه زلال
تو سفر کن به شهره قلبه خسته ام
تا که ببینی زندونه رنج و ملاله

برگرد عاشقونه برگرد دست گرمتو هدیه کن به دست سرد
برگرد تنهام نذار دیگه به خدا سخته بشکنی غرور من

زیر بارون دارم آروم دنبالت میگردم
تو نیستی کنارم منم چشمام و میبندم
شده بی حرکت دیگه دستای سردم
یادت میاد که میگفتی برات بخندم
راضی به مرگم وقتی ندارم تو رو
میبینی حالم و اینجوری نذارم نرو
بی تو اقاقیا بی تو قناریا تو خرابیان
بی تو غبار سطح زمین مونده به جا فقط همین
فقط ازت کولبار غمی
تو رفتی منم دارم روزگار بدی
خیلی آسون و سریع منو ترک کردی
ولی عاشقونه میخوام هنوز برگردی

تو بیا هدیه کن به من روزگارگ
روزگاری که سوختن و شدن شب تارم
لا به لای برگای زرد پاییز
یه عمره که میگردم و فکر بهارم
میخوام این حرف آخرم باورت شه
تویی تمام هستی و دارو ندارم ندارم

برگرد عاشقونه برگرد دست گرمتو هدیه کن به دست سرد
برگرد تنهام نذار دیگه به خدا سخته بشکنی غرور من

دستام تنهاست هیچ دستی رو ندارم
تو هم رفتی و من هیچکسی رو ندارم
چون یه خنجه خورد گرفتم غصه آره
تو رفتی و آره تنم غصه داره
نمیخوام بکنی دیگه تیک پاره
من از مشکلات زندگی تیک پارم
دوره دریچه های قلبم دیوار کشیدم
یه روز ندیدمت یه پاکت سیگار کشیدم
من و تو با هم نیستیم آره دورغی جفتیم
گفتم دوست دارم حالا ما یه دروغی گفتیم
پشت درای قلبم باید وایسی

..... چه خبر

هیچ خبر خواصی
آها

مردی که دلش شده پاییز پر درد
توی دنیای پر نیرنگ و نامرد
اون که نبودی زندگیش فنا بود
رهاش نکن توی ظلمت برگرد

برگرد عاشقونه برگرد دست گرمتو هدیه کن به دست سرد
برگرد تنهام نذار دیگه به خدا سخته بشکنی غرور من



مژده كورد آهنگ های درخواستی شما !!!!
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

دوستانی كه آهنگ خاصی رو مد نظر دارن كه تو سایت نیست بگن تا براشون آكورد های اورجینال شو بذارم ..

 

محمد جواد  سجادیان  مدیر سایت  خانه گیتار



.: چگونه آکوردهای باره دار را واضح بنوازیم ؟ :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

طبق خواسته شما هنرجویان عزیز مطلبی را گذاشتم كه امیدوارم استفاده لازم را ببرید .

گرفتن باره برای هنرجویان تازه کار اغلب با دشواری های زیادی همراه است و حتی نوازندگان در سطح بالاتر نیز گاهنا در قطعاتی با باره های زیاد دچار خستگی و انقباض عضلات دست چپ میشوند در این قسمت مطلبی ترجمه شده از یکی از مدرسین خوب گبتار در اروپا به نام داگلاس نیت که توضیحاتی داده شده است در مورد شیوه گرفتن باره و آناتومی انگشتان نوازنده در هنگام اجرای این عمل که در مطالب بعدی سعی میشود تا نکات تخصصی و پیشرفته نیز در اینباره قرار داده شود.

که برای واضح شدن مطالب بنده توضیحاتی را در داخل پرانتز برای کامل شدن مطلب مبدهم.

راز( راز جنیفر کوچولو ) اینکه چگونه آکوردهای باره دار را واضح بنوازیم ؟
آیا در گرفتن باره ها به طوریکه صدایی واضح و تمیز ایجاد کنند مشکل دارید ؟آیا فکر می کنید که انگشتان شما خیلی کوچک اند و یا برای بدست آوردن یک باره خوب شما خیلی ضعیف هستید ؟ اجازه بدهید که داستان جنیفر کوچولو را برای شما بگویم .

چندین سال پیش جنیفر کوچولو یکی از شاگردان من بود . جنیفر 7 ساله ٬ ریز نقش با دستان کوچک و لاغر در عین حال یک دختر کوچولوی نرمال بود . اما گیتار نسبتا خوب می نواخت و قادر بود آکوردهای باره دار را بدون هیچ مشکلی بنوازد . در همان زمان ٬ شاگرد دیگری به نام دنیس داشتم .

دنیس یک مرد سی و خورده ای ساله ٬ تنومند و خیلی قوی بود که در حال یادگیری نواختن آکوردهای باره دار بود . اما آکوردهای او صدای گز داشت و تلاش قابل ملاحظه ای به خرج می داد . من فکر کردم اینجا چه اتفاقی دارد می افتد . چه چیزی را جنیفر کوچولو می داند که دنیس قوی هیکل نمی داند؟ خوب دوستان ٬ راز جنیفر کوچولو این بود . جنیفر کوچک به طور ذاتی می دانست که از نیروی بازو برای پایین نگهداشتن باره استفاده کند . او نیروی کمی در دست چپ خود داشت . برای پایین نگهداشتن یک باره ٬ شما گیتار را با دو بازوی خود اندکی از سینه ی خود دور کنید .

نه ! شما قرار نیست گیتار را با تمام توان خود از سینه دور کنید . فقط به اندازه ای که باره را نگهدارید . شما گیتارتان را به هیچ وجه تحت فشار قرار نداده وصدمه نزنید . اما این مطلب را با گرفتن کامل یک باره تمرین نکنید . خواندن مقاله را ادامه دهید و ببینید که چگونه باید تمرین کنید .

شما از انگشت شصت و دیگر انگشتان برای فشردن دسته گیتار استفاده نکنید . ماهیچه های انگشت شصت نسبتا ضعیفند و سریع خسته می شوند . اما ماهیچه های بازو قوی هستند ( حتی در یک بچه کوچک) و وقتی استفاده شوند براحتی خسته نمی شوند . انگشت شصت فقط برای پایدار ماندن دست چپ و عبود یا انتقال نیروی محض بازو ها به دست و انگشتان آنجا قرار دارد . آن یک هنر غیر فعال و نه فعال در نواختن گیتار به خصوص آکوردهای باره دار می باشد .

یکی از مشکلات شایع در میان هنرجویان بطور مثال در انجام تمرینات کروماتیک و یا )
گام زدن اینست که سعی میکنند تا فشار لازم برای گرفتن فرت توسط دست چپ را از طریق فشار دادن انگست شست بر دسته گیتار جبران کنند که این عمل موجبات انقباض ماهیچه های دست شده و نه تنها به شما هیچ کمکی نمیکند بلکه موجب خستگی زودرس- گرفتکی عضلاتی و دلسرد شدن از تمرین میشود در حالیکه شست تنها حکم یک گیره را دارد ! )

یک بار دیگر شما از نیروی بازوی خود برای نگهداشتن باره استفاده می کنید . گیتار را با دو بازو در جهت عکس سینه بکشید. اگر این کار را درست انجام دهید ٬ انقباض را در ساعد ٬ آرنج و یا شانه ها احساس خواهید کرد . شما گیتار را به طوری که کم به سینه فشرده می شود ٬ احساس خواهید کرد . تکرار می کنم به هیچ وجه به گیتار خود صدمه نزنید . محکم بکشید ٬ فقط در حدی که باره

را پایین نگهدارد ٬ نه با تمام قدرتتان !

دنیس بزرگ جثه سعی می کرد که ساز را با قدرت مردانه خود کنترل کند و با فشار به انگشت اوضاع را بدتر می کرد ٬ زیرا فشردن با شصت باعث می شود که انگشت باره برای اینکه درد و خستگی در انگشت شصت را کم کند به سمت بالا قوس پیدا کرده و یا خمیده شود به جای اینکه روی دسته صاف و هموار بماند ٬ جنیفر کوچولو به طور ذاتی می دانست که فقط از نیروی بازوی خود استفاده کند .

در واقع ٬ ایده بسیار خوبی است که آکورد های باره دار را به طوریکه اصلا انگشت شصت روی دسته گیتار نباشد قرین کنیم .

دومین فاکتوری که اغلب در تکنیک باره از آن چشم پوشی می شود ٬ این است که در نواختن یک باره کامل ٬ مفصل پشتی انگشت اول ( مفصل نزدیک به مچ ) باید بالا باشد . توضیح دادن آن با کلمات مشکل است ٬ اما این بند انگشت یا مفصل عقب را هم سطح با نوک انگشت نگهدارید ( یا حتی کم بالاتر اما البته نه آنقدر بالا که از روی دسته بلند شود ) طوریکه انگشت روی دسته صاف بماند . بیشتر آدم ها ٬ وقتی برای نگهداشتن باره ٬ تلاش می کنند ٬ آن بند انگشت یا مفصل پشتی را به سمت پایین می کشند که باعث می شود مفصل میانی اندکی بالا بماند . نه ٬ نه ٬ نه . آن بند انگشت و یا مفصل پشتی را بالا نگهدارید . نیاز به گفتن نیست که انگشت باره باید نزدیک به فرت و موازی با آن باشد .

( از خم کردن انگشت اول ( اشاره ) برای گرفتن باره باید خود دار شود چونکه این حالت باعث میشود تا در قطعاتی با سرعت بالا تمرکز نوازنده از بین رود و در ثانی از اجرای شفاف نت ها نیز جلوگیری میکند )



.: آموزش كامل ریتم 4/2 :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

راهنمای ریتم 2.4

P  ضرب اول روی سیم اول باس از بالا به پایین با زمان سیاه

ضرب دوم روی سیم های زیر از بالا به پایین به  با زمان سیاه

ضرب سوم روی سیم های زیر از بالا به پایین به صورت آپوكادو با زمان سیاه  

ضرب دوم روی سیم های زیر از بالا به پایین به  با زمان سیاه

 

حالا تمرین كنید ...

                          a       Am                                                E                                          Cm                                         Am

e||---0-------5--7--8-----------------|----0------10---8--7------------|---1-------8--7--5--------------|---0-------5---7---8--------|

B||---1---------------------------------|----0----------------------------|---3------------------------------|---1--------------------------|

G||---2---------------------------------|----0----------------------------|---2------------------------------|---2--------------------------|

D||---2---------------------------------|----2----------------------------|---0------------------------------|---2--------------------------|

A||---0---------------------------------|----2----------------------------|---0------------------------------|---0--------------------------|

E||---0---------------------------------|----0----------------------------|---0------------------------------|---0--------------------------|



.: اسامی انگشتان و تمرین و انواع ضربات دست چپ و راست در گیتار + عكس :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

• معرفی انگشتان با نام آنها

• دست راست و نحوه ضربه زدن

مطابق مبانی گیتار کلاسیک چهار انگشت دست راست (در افراد راست دست) هنگام نواختن قطعه مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک به اختصار یکی از حروف لاتین را به نام گزیده اند. مطابق شکل زیر نام انگشت شَست و سه انگشت بعدی دست راست به ترتیب p , i , m , a می باشد.

در بیشتر موارد انگشت p در محدوده سه سیم باس فعالیت کرده و سه انگشت دیگر به سیم های تریبل ضربه می زنند. با رعایت فرم نشستن ، قرارگیری دست راست و همچنین انگشتان ، بعنوان مثال حفظ قوس انگشت p و یا جاگیری درست انگشتان ، می توان به نحوه درست ضربه زدن سیم ها پرداخت :

•ضربات آپیاندو و تیراندو

1- ضربه تکیه یا آپیاندو (Apoyando or Rest Stroke) : در دسنرس ترین نوع ضربه که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در نواختن آپیاندو توسط انگشت i ، m و a جهت ضربه موازی با صفحه گیتار و عمود بر سیم بالاتر خواهد بود به طوری که در پایان ضربه ، انگشت بر روی سیم فوقانی تکیه می کند ، در حالیکه در ضربات آپیاندو انگشت p ، این تکیه رو به پایین و بر روی سیم پایینی می باشد.

2- ضربه آزاد یا تیراندو (Tirando or Free Stroke) : در اجرای این ضربات ، فشار سر انگشت بیشتر شده و جهت ضربه به سمت داخل کف دست و خارج بدنه گیتار می باشد و در پایان هیچ تکیه ای را شاهد نیستیم. بیشترین حرکت انگشت در بند اول آن صورت می گیرد.

در مقایسه صدای ناشی از دو نحوه ضربه زدن یاد شده می توان تاکید دلنشین تری را در ضربات آپیاندو بیان نمود ، در صورتیکه این تاکید با قدرت بخشیدن به ضربات تیراندو ، صدای سخت و خشن تری را بیان تواند نمود.
برای تمرین 1. علاوه بر تمرین ضربات انگشت p ، می توانید جهت فعال نمودن سایر انگشتان ، از ترتیب های دو انگشتی زیر استفاده نمایید :

( i , m ) - ( m , i ) - ( i , a ) - ( a , i ) - ( m , a ) - ( a , m )

سوالی بود در نظرات بپرسید . سایت گیتاریست برای شما آرزوی موفقیت می كند هنرجوی عزیز همیشه و در تمامی تمرینات خود به تمرکز و رعایت سرعت مناسب توجه کنید و در تمریناتی که به تازگی آغاز نموده اید سرعت پایین و دقت بیشتری لحاظ نمایید. شفافیت صدا و فاصله زمانی مساوی بین ضربه ها از اهداف مهم این تمرین است.



:: آموزش تکنیک ترمولو گیتار - ترمولو چیست ؟ ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

تکنیک ترمولو ؟ (رامون مونتایا )

ترمولو یكی از زیباترین تكنیكهای تكنوازی گیتار میباشد و همچنین یکی از سخت ترینها. در این تکنیک حركات شست و دیگر انگشتان باید كاملا مستقل از یكدیگر بوده و هر كدام بخوبی تحت كنترل قرار گیرند.

برخلاف تصور بسیاری از هنرجویان موفقیت در اجرای ترمولو نیاز به سرعت بالایی نداشته بلکه به یکنواختی و هماهنگی ضربات بستگی دارد. این تکنیک هر چه هماهنگ تر  و شفاف تر اجرا گرددد به نظر تند تر می آید.

سعی کنید به سرعت توجه نکنید و تمام ضربات دست را یکسان بنوازید ( یعنی تصور نشود انگشت شصت قویتر و سنگین تر باید ضربه بزند. در حقیقت بجای تصور ۱+ سه نت آنرا ۴ نتی تصور کرده یعنی کشش زمانی نت ها برابر باشند و هرکدام از آنها بشنوید!

در کلاسیک ضربات به صورت :P ami

 و در فلامنکو به صورت p i ami میباشد ( که این تکنیک را به رامون مونتایا نسبت میدهند )



:: آشنایی با انواع گیتار و نوع صدایی كه از آن ها تولید میشود :
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

گیتار از جمله سازهایی است که امروزه به طور وسیعی در انواع موسیقی (از کلاسیک گرفته تا جز و راک) به کار می رود. انواع این ساز، با طنین صداهای منحصر به خود، طیف وسیعی از علاقمندان سبک های موسیقی را ارضا می نماید که این موضوع گیتار را پر طرفدارترین ساز معاصر نموده است.

به همین جهت قبل از انتخاب یک ساز مناسب، اولین قدم شناخت و انتخاب نوع ساز مورد علاقه فرد است.

کسانی که برای اولین بار تصمیم به خرید یک گیتار دارند همواره با این سوال روبرو هستند که چه نوع گیتاری انتخاب کنند. بنابراین اگر تصمیم دارید برای اولین بار، گیتار را به عنوان یکی از سازهای خود انتخاب کنید، بسیار مهم است که در وهله اول بدانید علاقمند به فراگیری چه سبکی از نوازندگی هستید و باید چه نوع سازی انتخاب کنید. این آگاهی شما را در فراگیری موسیقی علاقمند تر و هدفمند تر می سازد.

الف - انواع گیتار آکوستیک

گیتار کلاسیک (Nylon String Acoustic Guitar) یا (Guitar Classic):
  

این ساز، شناخته شده ترین و مرسوم ترین نوع گیتار در ایران است. ساختار گیتار کلاسیک از سه سیم نایلونی و سه سیم ابریشمی که با سیم پیچ فلزی پیچیده شده است تشکیل گردیده است. به همین دلیل طنین صدای آن نسبت به انواع دیگر نرم تر و لطیف تر بوده و به خاطر نوع سیم های آن نوازندگی با آن و انگشت گذاری روی فرت ها، نسبتا راحت تر است. هر چند دسته (Neck) گیتار کلاسیک از انواع دیگر پهن تر است و تکنیک هایی مثل باره گرفتن روی دسته آن نیاز به تمرین بیشتری دارد دسته این ساز معمولا (نه همیشه) دارای 12 فرت تا بدنه و 18 فرت تا سوراخ صدا است.

طنین صدای این ساز (بسته به جنس بدنه و سیم ها) مناسب برای موسیقی کلاسیک، فلامنکو و بعضا موسیقی پاپ است. بنابراین اگر علاقمند به نوازندگی به سبک کلاسیک یا فلامنکو هستید یا تصمیم دارید برای اولین بار گیتار یاد بگیرید، این نوع گیتار برای شما مناسب تر است. جنس صدای گیتار فلامنکو خشن تر و تیز تر است در حالیکه صدای گیتار کلاسیک آرام، شفاف و لطیف تر است. تفاوت صدای این دو گیتار (با وجود ظاهر و ساختار یکسان) در جنس چوب و سیم به کار رفته است. بدنه گیتار فلامنکو معمولاً از چوب اقاقیای کانادایی (Rosewood)  و رویه آنها از چوب صنوبر  (Spruce)است که باعث ایجاد صدایی کاملاً خشک و منحصر به فلامنکو می شود.